Διαδραστικές αλλαγές η λύση στο κυκλοφοριακό της Έδεσσας
Γράφει ο Χρήστος Δημητριάδης*
Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο μάλιστα τα τελευταία χρόνια καταγράφει σημαντική αύξηση, είναι το κυκλοφοριακό στο κέντρο της πόλης. Μάλιστα από έρευνα της εταιρίαςInterview στον Δήμο Έδεσσας, οι πολίτες που ερωτήθηκαν, το ανέδειξαν ως μείζον ζήτημα σε ποσοστό 45% μαζί με την ύδρευση και την αποχέτευση. Άρα ένας στους δυο πολίτες θεωρεί πως υπάρχει θέμα.
Το κυκλοφοριακό πολλές φορές θεωρείται γρίφος για δυνατούς λύτες ενώ μπορεί η λύση του να είναι απλή και τεχνοκρατική. Η Έδεσσα με βάση τον πληθυσμό της δεν θα έπρεπε να έχει τόσο μεγάλο πρόβλημα καθώς θεωρείται μεσαία πόλη. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Έδεσσα προκύπτει βασικά από το γεγονός ότι αυτή σχεδιάστηκε πριν από την εξάπλωση του αυτοκινήτου.
Το πρόβλημα διογκώνεται συνεχώς με την αύξηση του πληθυσμού, των δραστηριοτήτων, του αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν και του βαθμού χρησιμοποίησής τους. Η ποιότητα ζωής των πολιτών υποβαθμίζεται διαρκώς. Η Έδεσσα έχει όλα τα φόντα ώστε να μετατραπεί σε μια οικολογική πόλη πρότυπο, όπου το αυτοκίνητο θα έχει πρόσβαση στο κέντρο, αλλά θα υπάρχουν και άλλα εναλλακτικά «πράσινα» μέσα μεταφοράς.
Αντί λοιπόν οι διοικούντες όλα αυτά τα χρόνια να σχεδιάσουν διαδραστικές αλλαγές με τη συμμετοχή των πολιτών ώστε να περιοριστεί η χρήση του αυτοκινήτου, προέβησαν σε αποτυχημένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που επί της ουσίας διατήρησαν το πρόβλημα και δεν το έλυσαν. Το κυκλοφοριακό ζήτημα στην πόλη λύνεται με ένα δημιουργικό σοκ που θα επιφέρει επανασχεδιασμό του αστικού κυκλοφοριακού δικτύου από μηδενική βάση. Ο όμιλος πρωτοβουλίας πολιτών Νέα Πρόταση όπου τα μέλη του, μου έκαναν την τιμή να με επιλέξουν ως επικεφαλής, θα προτείνουν τον επανασχεδιασμό του πεζοδρόμου της οδού Δημοκρατίας η οποία ακόμη υφίσταται ως δρόμος ήπιας διέλευσης αυτοκινήτων και όχι ως πεζόδρομος που χρησιμοποιείται σήμερα.
Η πόλη έχει πολλές εκκρεμότητες με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και κάποια στιγμή θα πρέπει να λυθούν ολοκληρωτικά και μόνιμα από μια δημοτική αρχή που θα έχει όραμα και όρεξη δημιουργίας και δεν θα είναι όμηρος μικροσυμφερόντων, υπόγειων διαδρομών και διαπλοκής. Η πρόταση μας είναι να εκπονηθεί ένας μόνιμος οδικός χάρτης που θα ρυθμίσει θέματα όπως η παράνομη στάθμευση και έλλειψη συστηματικής αστυνόμευσης, η απαράδεκτη σήμανση, η λανθασμένη διάταξη οδικού δικτύου, η δημιουργία παρκινγκ με την μορφή ΣΔΙΤ (σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου φορέα) διαμόρφωση κόμβων κλπ. Θα πρέπει η νέα δημοτική αρχή που θα αναδειχθεί από τις εκλογές του Μαΐου να προχωρήσει βαθμιαία στις παραπάνω βραχυχρόνιες ενέργειες παράλληλα με την έναρξη της επικαιροποίησης του Καθολικού Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού, ώστε η Έδεσσα να μπορεί σύντομα να αποτελέσει ένα παράδειγμα για τις πόλεις μικρού και μεσαίου μεγέθους, βελτιώνοντας σημαντικά την ποιότητα ζωής. Πρόσφατα επισκέφτηκα το χωριό Άγια Φωτεινή του Δήμου Έδεσσας όπου διαπίστωσα ότι σχεδόν όλοι οι δρόμοι του χωριού αλλά και η κεντρική αρτηρία είχαν γεμίσει τεράστιες λακκούβες.
Μου θύμισαν «βομβαρδισμένο τοπίο» . Πραγματικά απογοητεύτηκα από την εικόνα εγκατάλειψης που αντίκρισα. Οι δρόμοι φέρνουν ανάπτυξη και χρήματα στην περιοχή μας, είτε μέσω του τουρισμού είτε μέσω των αγροτικών παραγωγών. Αποτελεί χρέος της δημοτικής αρχής να τους διατηρεί σε καλή κατάσταση τουλάχιστον εκεί όπου έχει αρμοδιότητα. Η Έδεσσα χρειάζεται ένα δήμαρχο Κυβερνήτη που να μπορεί να χτυπά το χέρι στο τραπέζι, να είναι παρών στα κέντρα αποφάσεων και να διεκδικεί χωρίς κομματικό κόστος και εξαρτήσεις. Όχι έναν δήμαρχο απλό διαχειριστή της καθημερινότητας με «αργόμισθη» νοοτροπία. Η κατασκευή της καθέτου προς την Εγνατία αποτελεί αναγκαίο έργο ανάπτυξης που θα δώσει ζωή στις επιχειρήσεις μας και στους νέους ανθρώπους που θέλουν να δουλέψουν στην πόλη.
Τεράστια ευθύνη για τις καθυστερήσεις έχουν όλες οι Κυβερνήσεις και οι εκπρόσωποι τους, χωρίς καμία εξαίρεση. Τέλος αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία το γεγονός ότι δυο χωριά που αποτελούν μια τοπική κοινότητα, το Άνω με το Κάτω Γραμματικό, δεν έχουν οδική σύνδεση που θα φέρει τεράστια ανάπτυξη και ουσιαστική διασύνδεση ανάμεσα στα δυο Χιονοδρομικά κέντρα Βόρρας και 3-5 Πηγάδια. Καμιά φορά οι λύσεις είναι πιο απλές από ότι φαίνονται.
* Ο Χρήστος Δημητριάδης είναι δημοσιογράφος και Επικεφαλής Ομάδας πρωτοβουλίας ΝΕΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για τον Δήμο Έδεσσας και την Βεγορίτιδα
* Ο Χρήστος Δημητριάδης είναι δημοσιογράφος και Επικεφαλής Ομάδας πρωτοβουλίας ΝΕΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για τον Δήμο Έδεσσας και την Βεγορίτιδα
Post A Comment
Δεν υπάρχουν σχόλια :